Totalt antall sidevisninger

onsdag 10. juli 2013

VÅRT NYE VAKKRE SMÅBRUK !

Her ser du den nydelige sveitservillaen på den nye gården vår ! Her skal vi ikke pusse opp men restaurere så langt vi får til. Orginale farger er jo viktig , men våningshuset må nok bli hvitt med andre fargenyanser rundt vinduer og dører. Jeg har alltid tenkt når jeg har kjørt forbi ... det fiiine huset med den gærne fargen .Det skal bli lyst og vennlig. Neeeida Jan , ikke med en gang ! Her er det masse som må gjøres ! Når det en gang blir ferdig , vil det fremstå som noe helt spesielt ... en perle ! Jeg har alltid drømt om et gammelt sveitserhus på en gård . Nå har vi det !!!

Her er det mange nydelige detaljer ! Gården og huset er fra året 1905. De gammle flotte vinduene skal vi restaurere .De er nydelige med bølget glass !


To nydelige verandaer med utskjæringer og snirkler. Det var i gammle , gammle dager de kunne det ! Flotte utsmykkninger lagde de ... ikke bare et hus å bo i , men et vakkert syn å nyte !

Garasjehuset med verksted nede , er nytt da . Det ble laget i fjor. Litt i gammel stil , prøvde de i alle fall på ! Det er jo en her da som er veldig begeistret for denne byggningen .Ja .. han ja !

Det ser koselig ut , ikke sant ?!! MEN  ser du godt etter så har en tosk faktisk festet parabol antennen PÅ DET GAMMLE FINE EPLETREET !!!! FYTTERAKKER`N !

Her blir det eplegrøt til frokost , eplepai til middag og eplekake med eplete til kveldsmat ! Stekte epler til nattmat !Vi har mange epletrær og vet du ? For mange år siden bodde det to gammle damer her og den ene stuen her heter Eplestuen ! Der lagret de to gammle damene epler for vinteren ! Hmm... bare elsker det !

Ja her er det visst både fugl og fisk av potter , men SER du den høye fine trappen fra verandaen og ut i hagen ?!


Høye gråstensmurer er noe av det som kjennetegner gammle Sveitserhus , og jeg bare elsker det!

Her er låven ! Fin som faen ! ( Ynnskyld meg , men jeg bare digger den !)

Ja her må det jobbes på høygir innen høner og gås kan flytte inn. Vi har kjørt sånn ca. 15 store lass ned hit til gården og ennå er det mye igjen ! Nå får jeg virkelig lide for lidenskapen min  , kan du si . Vi har vannvittig mye å flytte på !Når kvelden kommer er vi så slitne at vi nesten bare segner om . Dette er 14. gangen jeg flytter i livet mitt og jeg tror jeg må vente noen år til neste gang , for denne gangen ble det jammen slitsomt gitt !

Dette er utenfor inngangen til min fremtidige loppis ! Hm ? Ja muren må nok fikses en del på ja .

Et gammelt jernvindu  gjør jo absolutt ingenting , kan du si !!!
To gammle fine jernvinduer får jeg i loppisen , så nydelige !

Perikum vokser villig her .

Gården vår ligger flott til på en liten høyde med skogen vår tett inntil .Kjekt når vi går med hundene . Jorder og skog med hytte er det også. Jaaa da har vi to hytter ! Kjekt å ha !

Sola steker nå om dagen , vi har endelig fått sommeren hit ! Måtte den bare vare ! Vel varmt er det jo å flytte i 26 grader , men heller det enn....
Jeg skal sette meg ned med bloggen når jeg får tid og fikse den opp litt. Herlighet det er litt jobb og tid med å finne riktig bilde i header , farger som passer til og bakgrunn !!!!! DET har jeg ikke tid til nå , men får ta senere. Da har du i grove trekk fått en utvendig titt på gården vår. Jeg håper du har det fint i sola ?!!!

10 kommentarer:

  1. Du verden så flott!!! Alt sammen, også det som må fikses på litt mer;-) Men men.. er man ung så KAN man ;-)
    Har tenkt på dere men her har det gått i ett. Mail kommer bare det blir litt roligere igjen.
    Klem fra Annette

    SvarSlett
  2. Vilka underbara bilder du visar på ditt (ert) drömhus! Förstår att du är lycklig1 Vi kommer och besöker din loppis framöver!! Äppelträden ser gamla och fina ut, sedan måste du berätta om de olika sorterna! Härligt med det fina järnfönstret, de är såå vackra! Fint med sommarvärme äntligen, men jobbigt med värmen när man ska flytta! Grattis till det nygamla! Kram/Finas mammis

    SvarSlett
  3. Hei Sidsel, for en nydelig gård dere har fått! Du snakker så fint om det nye hjemmet ditt og restaurering framfor oppussing, kjenner jeg blir glad rett og slett. En egen loppis! Helt fantastisk og for en fin plass! Håper dere ikke sliter dere helt ut men får nyte gode øyeblikk midt i all sjauen. Gode klemmer, Pam :-)

    SvarSlett
  4. For en fantastisk gård dere har funnet! Nok en gang GRATULERER! Håper jeg kan få stikke innom på en kaffe en gang...;-) Så nå har bloggen din fått nytt navn også? Fint;-) Ha en fin dag. Jeg skal på jobb, via Torp og Værnes opp til midnattsolen i Tromsø! Kram

    SvarSlett
  5. Tack för rundturen, det är en fantastisk fin gård ni flyttat till. Stentrappan och tegelväggen på uthuset är så vackra. Vilken lycka och få bo där.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvarSlett
  6. Ett riktigt sagohus har ni hittat! Så roligt att få flytta in i det:) Ja, visst är det jobbigt med flytt men tar man det lugnt så går det bra. Ser fram emot att följa livet på Eplegården.

    Solskenskram Eva-Mari

    SvarSlett
  7. Woaw vilket hus! Så vackert och vilka underbara tegelmurar.
    Ha de gott. Catarina

    SvarSlett
  8. NYDELIG!!!Heldig du altså. Her kommer det til å bli sååå flott. Ingen tvil.
    Og jeg kommer gjerne innom på en titt en gang....

    Men du nå lurer jeg fælt her. Det huset ligger i Re ikke sant? Ser helt likt ut som et hus jeg faktisk har vært inne å titta i for et par år siden.
    For HVIS det er det huset jeg tenker på så er det jo kun 5 min fra meg ;).

    Klem Madelén

    SvarSlett
  9. Men Sidsel så otroligt fin gård! Med äppellunden, alla husen och naturligtvis själva Boningshuset. Grattis till ert nya hem!
    Sedan gillar jag detaljer som stengrunden, stentrappan, järnfönstret och inte minst verandorna. Undrar vad originalfärgen är, jag tycker ändå det är fint som det är. Och Jan har fått en egen "lekstuga"...!
    Och ett loppis låter helt rätt, jag kommer!

    Nu måste jag ändra bloggnamnet i min länklista till Sveitserhuset på Eplegården!
    (Stavningen är underlig för mig som har bott i Schweiz)

    Nu vill jag krama om dig ordentligt och önska er all lycka med Gården!

    Cia

    SvarSlett
  10. Jeg har bladd litt bakover i dag, og må jo først og fremst si: Gratulerer så mye med ny bolig! Har jo sett av bildene at det er supert potensiale i det rålekre huset. Skjønner godt at du digger låven også. Bare murveggen i seg selv er jo helt herlig :)
    Hvor endte dere opp mon tro?

    Helgehilsen fra Huldra

    SvarSlett

Det er kjempe koselig hvis du har lyst til å skrive noen ord !