Totalt antall sidevisninger

fredag 22. juli 2016

Urtebed og litt annet.

Her om dagen var vi på et gartneri ikke så veldig langt herfra og de hadde altså sååå mye fint .


Mange forskjellige Pelargoniaer , som jeg aldri har sett før.

Dr.Westerlund fikk også følge med hjem.



Så mange forskjellige og fine farger.

De hadde så mye rart og fint i det private gartneriet og fikentre så høyt at det nesten rakk opp til himmelen !


Jeg elsker å gå å snuse i sånne sjeldne gartnerier , ja de er jo det i dag , det er jo omtrent bare Plantasjen med sesong blomster ellers.

Blir jo nesten litt lykkelig av å være på sånne deilige steder !



Her er Valmuene mine da , de står i den gammle sinkbaljen min.

Ikke det beste bilde , for den andre linsen min ligger hjemme i Norje :)

Og her er mitt nye urtebed, som jeg er veldig fornøyd med.


Siden Jan har revet det vesle fjøset , som var helt akterutseilt , så har vi masse rød , fin takstein. Så da lå jeg her i natt og tenkte , at den kan jeg jammen bruke som kantstein til det nye bedet .

En Lavendel måtte jo også bo der.

Sjokolademynte , Bladtimian , Karri plante og ja det dufter skikkelig karri av den , så herlig !

Veldig gøy med urter altså , har virkelig fått sansen for det .

Ja her var Karrien ja.


God helg til deg !

11 kommentarer:

  1. Tack för dina kommentarer, det har varit ont om tid för bloggvärlden i sommar.
    Så det kan bara bli bättre!
    Att besöka handelsträdgårdar kan orsaka en tom plånbok, men den bästa tiden
    att handla är nästan nu. De brukar rea nästan direkt efter midsommar.
    Du gjorde många fina inköp och vilken kul idé med de gamla tegelpannorna!

    Kramar /Cia

    SvarSlett
  2. Hei Sissel,
    gratulerer med urtebedet! Bruk de og da!!! ;-)
    Ha et øye med curryen du, plant den ut i en krukke for seg selv i god tid for den tar over ganske fort (sterke røtter)og tar all næring fra de andre.

    Jeg har fått sansen for mynte, har flere forskjellige slag nå men planter de også hver for seg i store potter fordi de sprer seg mer enn ønsket. Vil ikke selge på torvet serru;-) bare til eget bruk!! Hehe
    Fortsatt god sommer til deg!
    Klem Annette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Annette ! Takk for råd , trenger det for jeg er ikke dreven på urter. Karrien må vel taes opp i høst vel , tror ikke den er flerårig ? Appelsintagetes kjøpte jeg i går og den er også ettårig , men skal samle frø og så neste år igjen. Jo og Lakristagetes kjøpte jeg . Sjokolademynten fikk jeg beskjed om at kunne ta over bedet.Ja bruke urtene må jeg jo . Fin kveld til deg ,klem.

      Slett
    2. Jooo Annette , hva bruker du urtene dine til ??

      Slett
    3. Hei Sissel,
      majoran bladene bruker jeg til stekte poteter, finhakket. Du kan også tørke og oppbevare i tettlukket glass. Fint i kjøttdeigretter og, det samme med tymian.
      Har du masse tymian etterhvert kan du også ha en liten håndfull i en balje og ha kokende vann over og lage et deilig, beroligende fotbad;-)
      Allslags mynte kan du jo blande, helle kokende vann over og la det trekke litt så har du en deilig te, Bruk gjerne litt sitronmelisse oppi og.

      Ellers kan du jo bruke litt forskjellig finhakket i dressing å ha over salat, da må du bare prøve deg frem. Bland gjerne med litt persille, gressløk, sitronmelisse, LITT løpstikke, et par finhakkede mynteblader...ikke for mye av de enkelte, du må bare smake deg frem.
      Curryurten har jeg ikke brukt.Er ikke SÅ glad i smaken, Dessuten var jeg sinna på den fordi den nesten ødela en stor og kraftig hortensia i samme
      krukke, den tok jo over fullstendig!!Røttene var overalt der! Den sto ute vinterstid, vet ikke
      hvordan det er der nord men vi har jo også
      skikkelig kalde frostnetter her.
      Legger som regel et lag med gran kvister over før vinteren og det meste overlever;-) Curryen ble bare enda større!! ;-( Så den får ikke bo hos meg mer;-)

      Du kan også litt finhakkede urter i rømme, smak til med pepper og salt og spis til kokte nypoteter...namme! eller på ei brødskive...
      Du finner ut;-) Lykke til!!
      Klem fra Annette

      Slett
    4. Hei igjen Annette :) Tusen takk for gode tips angående urtene , det var godt å få.Jeg har prøvd meg litt frem på pizzaen og potetsalat og det var godt og sundt , for man håpe . Ja jeg tenkte også å dekke over urtene med granbar før vinteren. Fra forrige eier her på svenskegården , var det persille ,løpstikke , gressløk , mynte og oregano , og de hadde klart seg fint etter vinteren .Enda i vinter var det 28 kulde grader her .Kommer du på flere lure tips , så syng ut ! Klem

      Slett
  3. Så mange fine blomster.. Det er virkelig noe å drømme seg bort i.
    Ha en fin søndag .
    Klem Christina

    SvarSlett
  4. Så mange fine blomster.. Det er virkelig noe å drømme seg bort i.
    Ha en fin søndag .
    Klem Christina

    SvarSlett
  5. Ja det är ju så roligt och åka till en
    handelsträdgård, bara doften är härlig.
    Det var mycket fint du fick med hem
    Ha en skön sommar vännen
    Kramar/AM

    SvarSlett
  6. Örter bara älskar jag! Doften och allt man kan göra med dom, använder massor i maten just nu...
    Önskar dig en skön och solig dag!
    Kram från Titti

    SvarSlett

Det er kjempe koselig hvis du har lyst til å skrive noen ord !